Calatorii in desert: De la Sahara la Desertul Peruan, trecand prin Wadi Rum | Travelship: Calatorii memorabile pentru tineri

Calatorii in desert: De la Sahara la Desertul Peruan, trecand prin Wadi Rum

Peru desert apus calatorii de gtup Travelship

Tin minte cum in urma cu ceva ani una dintre cele mai ,,arzatoare’’ dorinte era sa ajung sa petrec o zi undeva intr-un desert. Nici nu conta care desert, important era sa simt acea senzatie de pustiu, sa simt pe propria piele diferentele uriase de temperatura dintre zi si noapte si sa fotografiez sute de cadre cu apusul sau rasaritul.

Din fericire am avut ocazia sa imi implinesc visul destul de devreme si mai mult decat atat, am ajuns in 3 deserturi diferite, pe 3 continente diferite: mai intai a fost Sahara, apoi Wadi Rum si in cele din urma Desertul Sechura, in Peru.

Pentru ca au fost experiente diverse si deserturile respective au anumite particularitati, voi povesti despre experientele mele in fiecare dintre acestea 😊.

Prima data in desert: Sahara, my love

Se spune ca prima dragoste nu se uita niciodata, iar pentru mine exact asta a insemnat intalnirea cu Desertul Sahara, in aprilie 2017. Se intampla in timpul primei mele vizite in Maroc, cand am batut tara in lung si in lat pentru 11 zile, alocand vreo 3 pentru desert. Imi amintesc perfect momentul cand, traversand impunatorii Munti Atlas, cu stancile lor rosiatice, acoperiti inca de zapada, pe varfuri, am ajuns intr-o vale de unde in fata mea se deschidea pustiul desertului!

Acum, sa nu va imaginati ca intregul Sahara este un pustiu acoperit de dune inalte de nisip, traversate din cand in cand de caravene de camile 😊. Asta este imaginea cinematografica, poetica a desertului, in general, insa Sahara, cel mai intins desert al planetei, nu este acoperit decat in proportie de 10% de dune de nisip, restul fiind zona arida, munti inalti sau teritorii intinse acoperite de arbusti si vegetatie adaptata secetei.

Si Sahara are Oaze

Farmecul Saharei este dat tocmai de grandoarea sa, de faptul ca separa candva lumea cunoscuta, mediteraneana, de necunoscut. In fapt, hartile din perioada antichitatii, fie ca vorbim de cele din Grecia sau Roma, se opreau acolo unde incepea Sahara. Tocmai acest pustiu a creat diferentele care exista si astazi intre culturile europene, arabe si africane, lasand-o pe cea din urma in urma dezvoltarii tehnologice.

Trecand peste aspectele geografice, trebuie spus ca Sahara ofera multe de vizitat, in afara experientei de a dormi in pustiu (nu am ratat nici eu asta, desigur 😊). Exista numeroase oaze, situri arheologice, sau orase istorice incredibil de frumoase pe care merita sa le vizitezi. Eu am ajuns la Oarzazate, numit si Hollywood-ul Africi, pentru ca aici se afla studiourile cinematografice ,,responsabile” pentru majoritatea filmelor care au scene in desert, insa orasul care mi-a castigat definitiv draostea a fost Ait Ben Haddou.

Este un oras istoric ridicat intr-o oaza din lut, pe care putinii localnici ramasi sunt nevoiti sa il ingrijeasca si sa il recladeasca odata la cativa ani. Fara a exagera cu epitetele, acest loc este pur si simplu divin, pare ca vine din alte vremuri si a fost cumva teleportat in secolul XXI. Din acest motiv a fost ales drept cadru de filmare pentru unele dintre cele mai cunoscute productii cinematografice, printre care ,,Gladiatorul”, ,,IIsus din Nazaret” sau Game of Thrones!

Ait Ben Haddou, bijuteria din mijlocul desertului!

Wadi Rum, de pe alta planeta

Spuneam despre Sahara ca este prima mea dragoste, atunci cand vine vorba de experientele in desert, insa nu inseamna ca este si cel mai frumos! Desi sunt intotdeauna sceptic atunci cand vine vorba de a face topuri si de a clasifica locurile pe care le vizitez, de aceasta data nu ma pot abtine sa pun Wadi Rum pe primul loc in topul experientelor traite de mine in desert.

Wadi Rum se afla in sudul Iordaniei, nu departe de granita cu Israel, Egipt sau Arabia Saudita, si cel mai important, la doar o ora de condus fata de superba Petra!

Cu toate ca exista numeroase agentii de turism locale care fac excursii de o zi din Amman in Wadi Rum, este pacat sa nu te bucuri de splondoarea locului si de experienta de a dormi o noapte intr-una din taberele de aici.  Wadi Rum este special datorita formatiunilor stancoase care mai de care mai ciudate, sculptate de vantul taios si de variatiile de temperature din timpul iernii, cand ziua pot fi 20 de grade iar noaptea temperatura scade bine sub zero grade.

Inscriptii si picturi pe stancile din Wadi Rum

Exista si o serie de picturi antice, oaze, asezari de beduini si bineinteles nelipsitii dromaderi, adevaratele motoare care mentin viata de mii de ani in mediul vitreg al desertului.

Despre experienta mea aici, in aprilie 2019, pot povesti trei lucruri de care imi aduc aminte intotdeauna cu zambetul pe buze. Prima, este faptul ca masina de inchiriat s-a oprit subit exact in mijlocul pustiului, cu toate ca era nou-nouta (avea inca tiplele pe tapiterie cand am primit-o 😊).

Dromaderii, motoarele desertului

Ulterior aveam sa aflu ca era o masura de precautie din partea agentului care se ocupa de inchiriere, care programase motorul sa se opreasca automat daca soferul depasesete viteza de 120 km/h de 3 ori.

Problema a fost remediata rapid, asadar povestea are un final fericit, ba mai mult, am avut ocazia sa probez o data in plus ospitalitatea localnicilor, care nu au ezitat sa opreasca din mers si sa ma asiste pana ce s-au asigurat ca problema a fost rezolvata.

A doua amintire pe care nu o pot uita prea repede a fost variatia tempraturii zi-noapte. Cu toate ca stiam despre ce e vorba, fusesem si in Sahara cu 2 ani inainte, nu m-am asteptat la asa ceva! Daca ziua m-am prajit de-a binelea, seara am inghetat, la propriu, temperature apropiindu-se periculos de mult de pragul de inghet, si asta la mijlocul lui aprilie!

Tabara unde am innoptat

Cea de-a treia amintire este despre apus. Nu este niciun secret ca iubesc apusul, acel moment al zilei cand ai timp sa reflectezi si sa te gandesti la cele mai frumoase lucruri, sa faci o recapitulare a momentelor traite in ziua respective, sau pur si simplu sa te relaxezi total. Iar in Wadi Rum fiecare apus este unic!

Desertul Peruan si Oaza Huacachina

A treia experienta in pustiul desertului am trait-o in toamna lui 2019, in timpul calatoriei de grup in Peru. Dupa zborul de 12 ore pana in Lima, vizitarea capitalei peruvine si o zi petrecuta pe coasta, in Paracas, am ajuns in desert. E mult spus am ajuns, caci in realitate cam o tremie din suprafata statului Peru este ocupata de desert, un aspect ciudat, tinand cont de faptul ca o alta tremie este ocupata de jungle si vegetatie luxurianta! Acest fapt se datoreaza curentilor marini, care aduc apa rece dinspre Antarctica, creand un efect care reduce spre zero precipitatiile din zona de coasta, din Chile pana in nordul Peru-ului. Sa nu uitam ca cel mai arid desert al planetei se afla in Chile, nu departe de coasta. Chiar si faptul ca Liniile Nazca s-au pastrat intr-o stare aproape perfecta de peste 2 milenii este un rezultat al climei aride din aceasta zona.

Ca o curiozitate, insusi capitala Lima se afla in desert, fiind considerat cel de-al doilea cel mai mare oras al lumii construit in desert, dupa Cairo!

Cum spuneam, dupa cateva zile petrecute pe coasta Pacificului, am intrat in interiorul desertului, pana in Huacachina. Daca pana acum, povestile mele erau despre desert si dormit deasupra dunelor, in tabere improvizate, de aceasta data adevarata experienta a fost cea a vizitarii si innoptarii intr-o oaza!

Apusul peste Oaza Huacachina

Cunoscuta drept ,,Oaza Americilor”, Huacachina este una dintre putinele oaze din Emisfera Vestica si un loc cu adevarat magic. Acest lucru a transformat-o intr-un magnet pentru turisti, in special pentru cei tineri, in cautare de aventura si distractie. Spun asta pentru ca si noi am ales-o din aceleasi motive!

Ce am facut in Huacachina? In afara de zecile de fotografii panoramice, ne-am plimbat cu buggy-ul, un vehicul foarte interesant, descoperit, care dezvolta o forta foarte mare si viteze impresionante (cam 80km/h). Aproape in fiecare secunda ai senzatia ca te vei rasturna, iar virasjele extrem de stranse luate de soferul nostrum cam teribilist, chiar pe marginile dunelor, la cateva zeci de metri inaltime, nu te ajuta deloc! Cred ca am trait cele mai intense senzatii in timpul plimbarii, care nu dureaza mai mult de o jumatate de ora. Desi as repeat oricand experienta, nu o recomand cardiacilor! 😊.

Asa arata Buggy-ul cu care ne-am plimbat prin desert

O alta activitate pe care am incercat-o in timpul vizitei in Huacachina a fost sand-boarding, adica datul cu placa de snowbord pe nisip. Cred ca se intelegea de la sine 😊). Din nou, adrenalina atinge cote alarmante, ins animi in comparative cu buggy ride-ul!

Acestea sunt amintirile  mele din desert. Desigur, lista ramane deschisa noilor experiente pe care sunt sigur ca le voi trai la fel de intens si despre care sper sa povestesc cu alta ocazie, intr-o continuare a acestui articol.