Zbor anulat sau amanat? Drepturi si cum poti fi despagubit!

drepturi despagubiri pasageri aerieni zbor anulat amanat bagaj aeroport travelship

Hello! Vrei sa stii ce drepturi ai cand zbori cu avionul? Si cum poti fi despagubit atunci cand ti-a intarziat avionul ? Esti pe site-ul potrivit. Pai.. sa incepem, zic! 😉

Poate ca ti s-a intamplat de cateva ori ca zborul tau cu avionul sa fie amanat sau anulat. Iar lucrurile se pot complica si mai mult atunci cand mai ai un zbor de prins dupa. Si cireasa de pe tort, poate al doilea zbor e cu alta companie aeriana si atunci intrebarea este cine ce isi asuma?  Sunt intrebari la care ar ajuta sa stii raspunsul inainte de a-ti lua biletele de avion, nu de alta, dar s-ar putea sa vrei sa iti cumperi biletele astfel incat tu sa fii asigurat si sa fii “despagubitul”.

Drepturile pasagerilor aerieni in functie de continent

In Europa, lucrurile sunt mai bine reglementate, iti poti afla drepturile destul de usor, iar drepturile pasagerilor sunt protejate, deci te sfatuim sa profiti de acest lucru.

Pe de alta parte, SUA spre exemplu nu are aceste reglementari care sa protejeze consumatorii, ca urmare nu iti poti recupera banii nici atunci cand acest lucru se intampla ca urmare a unei intarzieri initiale cauzate de compania aeriana.

In Asia si America de Sud este si mai complicat, nu exista o autoritate clara careia sa i te adresezi (mai poti apela la Ambasada Romaniei in tara respectiva), insa nu ai nicio baza legala care sa reglementeze mersul lucrurilor aici.

Avand in vedere cadrul legal actual, in cele ce urmeaza vom vorbi de Europa, iar legislatia se aplica pentru toate zborurile realizate pe teritoriul Europei (cu decolare sau aterizare in Europa sau daca se zboara pe teritoriul Europei, indiferent de originea companiei aeriene).

aeroport drepturile tale consecinte firme aeriene

In ce conditii poti obtine despagubiri de la companiile aeriene?

 

1. Zbor intarziat mai mult de 3 ore

Una dintre politicile generale a companiilor aeriene este aceea ca daca un zbor are intarziere mai mare de 3 ore, ai dreptul la rambursarea completa a banilor pe care i-ai platit pe bilet. Iti poti recupera banii  de la majoritatea companiilor aeriene cunoscute: Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAP, TAROM, Qatar Airways, Air Canada, Air Serbia, FlyDubai, EL AL, Aeroflot, Pegasus sau Turkish Airlines. Pe acest link poti citi mai multe detalii despre conditiile in care poti cere despagubire de la companiile aeriene din Europa.

Poti obtine in acest caz despagubiri de pana la 600 de euro in functie de intarziere, zbor si de compania aeriana.

2. Zbor anulat

Bineteles ca pentru orice zbor anulat puteti fi despagubit, puteti cere atat rambursarea banilor platiti, cat si asigurarea unui nou zbor. Compania aeriana este obligata sa iti ofere o alternativa de zbor si sa iti acopere toate costurile asociate acestei intarzieri (cazare in cazul in care zborul propus este a doua zi).

3. Refuzarea imbarcarii din cauza suprarezervarilor

Este o practica obisnuita sa se faca over-booking pentru a salva din costuri (statistic 1% dintre oameni pierd zborul si atunci e mai profitabil pentru companiile aeriene sa rezerve in plus decat sa zboare cu locurile goale). Asta inseamna ca isi asuma niste despagubiri si in acelasi timp pentru tine inseamna ca ti se paote refuza imbarcarea la un anumit zbor. Nu se intampla des, insa poti avea acest ghinion, mai ales in perioadele foarte aglomerate. Noi am patit-o in zborul din Guatamela catre Mexic si nu a fost foarte usor sa fim despagubiti.

Cum poti obtine despagubiri de la companiile aeriene?

Sunt doua moduri prin care poti obtine despagubiri de la companiile aeriene:

  1. Te ocupi personal: vorbesti pe loc si scrii direct catre compania aeriana plangerea si cererea ta (cu ambasada ta in copie si eventual cateva autoritati care ar putea interveni). Aceasta varianta poate dura mai mult, trebuie sa ai grija sa ai toate dovezile (boarding pass-ul, daca iti promit ceva desagubire pe loc sa fie in scris, bonurile cu toate cheltuielile aferente etc.). Insa in cazul in care nu vorbim de Eruopa, este singura varianta, cum a fost pentru noi in America de Sud.
  2. Apelezi la o companie care se ocupa cu despagubirile pasagerilor aerieni: in Europa sunt cel putin doua companii mai mari care se ocupa cu asta, AirClaim si AirHelp.

Politica lor este una simpla si poti primi chiar pana la 600 de euro, in functie de distanta. Spre exemplu:

1. Pentru un zbor de 1500 km, poti primi 250 de euro;

2. Pentru 1500-3500 km poti primi 400 euro;

3. Pentru distante mai mari de 3500 km poti primi 600 de euro.

La ce companie sa apelam pentru despagubiri aeriene?

Ambele companii sunt foarte ok (am pus mai jos cateva informatii utile despre fiecare), noi insa am recomanda sa apelati la AirHelp, ni se par mult mai clari si mai transparenti si am auzit ca se misca mai repede. Au pe site-ul lor chiar si un videoclip care te indruma rapid.

Airclaim:

  • Este alcatuita din cele mai bune echipe juridice care pot face din compensatia ta pentru zborul cu intarziere o realitate;
  • Rezovla intre 4 si 25 de cazuri pe zi
  • Rata de succes este de 95%;
  • Au peste 4 ani vechime;
  • Destul de putine informatii pe site-ul lor, cel mai probabil trebuie sa ii contactezi daca iti doresti sa afli pretul lor.

AirHelp

  • Sunt un start-up sustinuti de Y Combinator;
  • 9,7 review-uri sunt de 10;
  • Compara principalele companii aeriene si aeroporturi pentru clasamente globale absolute. Te ajuta sa gasesti cea mai buna ruta de calatorie;
  • Au peste 5 ani vechime;
  • Au mult mai multe rubric si informatii care iti pot fi de folos;
  • Au preturile afisate pe site-ul lor, precum si multe alte informatii care iti sunt de folos

aeroport drepturile pasagerilor aerieni despagubiri intarzieri anulari zboruri travelship

In ce conditii nu poti obtine despagubiri de la companiile aeriene?

Ca sa fim balansati, sunt multe situatii si in care nu veti putea cere despagunire:

  1. Daca nu ajungi la timp la poarta si anume la ora mentionata pe boarding pass. Atentie! Unele zboruri pot pleca un pic mai devreme, de aceea e important sa fii la poarta la ora mentionata.
  2. Daca compania aeriana poate dovedi ca au fost circumstante extraordinare care nu puteau fi evitate care au cauzat intarzierea sau anularea zborului.
  3. Daca ai cumparat un bilet de avion cu escala operat de doua companii aeriene diferite si ai pierdut al doilea zbor din cauza unei intarzieri mai mici de 3 ore a primului zbor. Si probabil va intrebati care este solutia in acest caz, va spunem mai jos! 😉

Cumpararea biletului printr-o agentie care iti garanteaza conexiunile, chiar daca zborurile sunt cu companii aeriene diferite.

O astfel de agentie este Kiwi care pentru 10-20 de dolari extra iti garanteaza conexiunea. Noi am patit-o si ne-a salvat de multe ori (de exemplu in Bahrein, cand ne intoarceam din India, daca nu aveam biletele luate prin Kiwi ar fi trebuit sa mai platim 200 de dolari de persoana in plus). De aceea, va recomandam sa va luati bilete cu asigurare de conexiune intre zboruri atunci cand nu zburati cu aceeasi companie sa aveti un bilet comun luat! Aici gasiti si cateva sfaturi care va ajuta in calatoria cu avionul.

intrebari raspunsuri pentru drepturile zborurilor

Cele mai frecvente intrebari:

Zborul meu a fost anulat din cauza unei greve a personalului companiei aeriene. Ce drepturi am? Pot solicita compensatii financiare?

Indiferent de circumstante, daca zborul dumneavoastra a fost anulat, trebuie sa aveti intotdeauna la dispozitie una din urmatoarele optiuni: rambursarea costului biletului, redirectionare sau asigurarea zborului de intoarcere. De asemenea, aveti dreptul la asistenta.

Ati putea solicita si despagubiri (daca ati fost informat cu mai putin de 14 zile inainte de data programata a plecarii). Totusi, dupa cum spuneam, compania nu trebuie sa plateasca despagubiri daca poate dovedi ca anularea a fost cauzata de circumstante extraordinare.

In baza legislatiei UE, grevele pot fi considerate circumstante extraordinare, prin urmare compania aeriana nu este obligata sa va plateasca despagubiri. Totusi, pentru a fi scutita de plata despagubirilor, compania aeriana trebuie sa demonstreze ca: i) exista o legatura intre circumstantele extraordinare si intarziere sau anulare si ii) intarzierea sau anularea nu ar fi putut fi evitate nici daca s-ar fi luat toate masurile rezonabile.

Daca nu ati primit un raspuns satisfacator din partea companiei aeriene, puteti contacta autoritatea nationala competenta pentru a beneficia de asistenta suplimentara.

Primul meu zbor a avut intarziere si nu am ajuns la timp pentru imbarcarea in zborul de legatura. Am vreun drept in aceasta situatie?

ATENTIE, DA, insa doar daca zborurile sunt operate de aceeasi companie aeriana, altfel nu veti putea fi despagubiti. Cu alte cuvinte, daca ati cumparat un zbor cu escala operat de doua companii aeriene diferite si ati pierdut al doilea zbor din cauza primului zbor care a avut intarzieri, nu sunteti eligibili sa fiti despagubiti!

fac parte din aceeasi rezervarecompania trebuie sa va ofere posibilitatea de a opta intre rambursarea costului biletului si zborul de intoarcere catre aeroportul de imbarcare cu prima ocazie sau redirectionarea cat mai repede posibil catre destinatia finala/redirectionarea la o data ulterioara agreata de dumneavoastra, in conditii comparabile de transport si in functie de locurile disponibile. Daca sunteti redirectionat si ajungeti la destinatia finala cu o intarziere de cel putin 3 ore, aveti dreptul la o despagubire.

Sper ca articolul v-a fost de folos si v-a ajutat in calatoria voastra sau in viitoare calatorie! Cu bine! 😃

zboruri directe si drepturile pasagerilor aerieni despaguniri zboruri travelshipdirecte si drepturile tale cand zbori